Beter Hardlopen 🏃🏼

Beter presteren met minder blessures 💪🏽

5 tips om toch te gaan hardlopen op vrijdagmiddag

Na gedane arbeid is het goed rusten, zo zegt het spreekwoord. Maar na gedane arbeid is het soms ook lekker om juist een stuk te gaan hardlopen. Zeker als je mentaal een drukke week hebt gehad is fysieke inspanning misschien precies wat je nodig hebt.

De aantrekkingskracht van een vrimibo

Vrijdagmiddag: VriMiBo of hardlopen?

Maar hoe zet je je er toe? Niet iedere hardloper heeft altijd even veel zin om te gaan lopen en de bekende borrel op kantoor is een belangrijke concurrent. Hier zijn vijf tips om toch je hardloopschoenen aan te trekken mocht ook jij wel eens in dubio staan tussen borrel of hardlopen.

Tip 1 Maak een afspraak met jezelf

Het klinkt als psychologie van de koude grond maar het helpt om voor jezelf te zeggen dat je komende vrijdag gaat hardlopen. Neem dan ook je hardloopspullen mee als je bijvoorbeeld bij een sportschool sport en van daaruit gaat lopen. Maak ook naar je collega’s duidelijk dat jij gaat lopen in plaats van borrelen en ga na het werk direct weg om de mogelijke verleiding te weerstaan.

Tip 2 Zoek een maatje

Als je merkt dat je vaak twijfelt of je wel of niet gaat hardlopen denk dat eens na over een hardloopmaatje. Lopen is een sport die je heel goed alleen kunt doen, maar samen hardlopen is gezellig en je kunt je ook aan elkaar optrekken. Niet alleen om toch te gaan maar ook om net iets verder te lopen, of iets sneller of langzamer te lopen. Kies idealiter aan maatje van jouw niveau of net daarboven, zodat het voor beiden qua inspanning ook goed is.

Tip 3 Loop eens wat anders

Als je merkt dat het lopen je tegenstaat, loopt dan eens een ander rondje. Dat kan je eigen rondje zijn maar dan andersom, of kies eens een andere route of locatie. Verandering van spijs doet eten en het is leuk om ook eens een ander stuk van Nederland te zien of zelfs bij jou in de buurt een ander rondje te lopen. Een sporthorloge met een kompasfunctie zorgt ervoor dat je niet kunt verdwalen.

Tip 4 Maak er geen wedstrijd van

Hardlopen of trainen is geen wedstrijd. Het hoeft niet altijd verder, sneller of intenser. Zeker als je niet voor een bepaald doel traint dan is er geen enkele reden om van deze keer hardlopen je beste prestatie ooit te maken. Luister naar je lichaam en ga gewoon lopen. Mocht je twijfelen over je conditie of voel je je wat vermoeid kies dan een rondje of vierkantje dat je kunt aanpassen qua afstand.

Tip 5 Beloon jezelf na het lopen

Beloningen zijn bekende manieren om mensen te motiveren om iets te doen. Dit mechanisme kun je ook gebruiken voor jezelf. Natuurlijk ‘win’ je al omdat je lichamelijk bezig bent geweest en aan je gezondheid / fitness hebt gewerkt maar het kan stimulerend werken om een beloning in het vooruitzicht te stellen. “Wanneer ik thuis ben dan …”. 

Vaak is de eerste beloning al het gevoel daarna, het ‘toch maar weer gedaan hebben’. Maar ook een lekkere maaltijd (gezond of minder gezond) is een goed idee. Voor de liefhebbers kan ook dat biertje of wijntje heel goed smaken, hoewel ik zelf merk dat na ik hardlopen minder behoefte heb aan drank. Pas trouwens op met alcohol na inspanning. Drink eerst water of je  vochtbalans aan te vullen.

Jouw tips

Deze vijf tips werken bij mij goed maar dat wil niet zeggen dat het ook voor jou zal gelden. Heb jij een tip waarvan jij vindt dat het eigenlijk op deze lijst moet staan, laat het ons dan weten in de comments. Het is altijd goed om nog meer redenen te hebben om te gaan lopen.

Foto bierglas: Maria Eklind

motivatie

Rob Blaauboer • 10 augustus 2017


Previous Post

Next Post