Beter Hardlopen 🏃🏼

Beter presteren met minder blessures 💪🏽

Asics tights

Zo kun je je het beste voorbereiden op de Boston Marathon

De Boston Marathon is een van de meest legendarische ter wereld. Strava, de bekende app waarmee je kunt hardlopen (en fietsen) heeft wat data verzameld over de voorbereiding van mensen die aan de Boston Marathon meedoen. Hoe bereiden zij zich voor in de 12 weken voordat de marathon van start gaat?

Voorbereiden op de Boston Marathon

Strava keek naar de gewoontes van mensen die in 2016 meededen aan de marathon van Boston. De meest populaire tijd om te trainen bleek vroeg in de morgen, voor 8 uur ’s ochtends. Drie weken voor de wedstrijd trainen de meeste mensen gemiddeld 73,5 kilometer per week (verspreid over meerdere dagen) maar naarmate de datum dichterbij komt neemt dat natuurlijk af vanwege tapering. In de week voor de Boston Marathon lopen de Strava-gebruikers nog gemiddeld 28,3 kilometer verspreid over de week.

Strava Boston Maraton voorbereiding

Mannen vs vrouwen in de Boston Maraton

Mannen trainen gemiddeld 5,3 keer per meek en lopen dan gemiddeld 65,9 kilometer. Vrouwen doen het iets rustiger aan: zij trainen gemiddeld 4,9 keer per week en leggen dan in totaal 57,3 kilometer af.

Strava Boston Marathon voorbereiden

In de weken voorafgaand aan de Boston Marathon ben je natuurlijk fanatiek aan het trainen. In de 12 weken voorafgaand verandert het aantal trainingen per week eigenlijk niet, tot twee weken voor de grote dag. In die 12 weken leggen de deelnemers in totaal 4,2 keer een lange afstand af. Een lange afstand betekent in dit geval: meer dan 24 kilometer per training. De gemiddelde lange afstandloop is 30,7 kilometer.

Vroeg op voor de Boston Marathon

Mensen die meedoen aan de Boston Marathon houden van vroeg opstaan. De meest populaire tijd om te gaan trainen was tussen 3:00 (!) en 8:00 uur ’s ochtends. Dertig procent van de deelnemers traint in de vroege uurtjes. De rest doet het later op de dag. Strava keek alleen naar mensen die meedoen aan de Boston Marathon en ook de Strava-app gebruiken. Logisch dus, dat ze nogal druk waren om contact te houden met andere Strava-leden. Ze ontvingen meer dan 1 miljoen kudos, reageerden meer dan 93.000 keer op een training en maakten meer dan 18.000 foto’s.

Strava Boston Marathon voorbereiding

Cijfers tijdens de Boston Marathon

Volgens de data van Strava werd de topsnelheid bij de meeste mannelijke en vrouwelijke renners gemeten op zo’n 6,5 kilometer vanaf de startstreep. De traagste tijd werd gemeten bij zo’n 33,7 kilometer. Dit komt niet omdat de lopers inzakten, maar omdat er een venijnige heuvel in het parcours zit, Heartbreak Hill.

Strava Boston Marathon voorbereiding

Helaas voor de ouderen onder ons: uit de cijfers van Strava blijkt dat hoe jonger de deelnemer was, hoe beter de finishtijd tijdens de Boston Marathon. De groep van 24 en jonger was het snelst, met een gemiddelde finishtijd van 3:19 uur en een pace van 7:39. De groep van 25-34 jaar deed er gemiddeld 3:23 uur over en de groep van 35-44 jaar had gemiddeld 3:31 uur nodig. Erg ver liggen de tijden dus niet uit elkaar. Omdat je je voor de Boston Marathon moet kwalificeren doen er voornamelijk snelle lopers mee. De 65-plussers deden er het langs over met een gemiddelde tijd van 4:18 uur.

Dat het om bikkels gaat, blijkt ook wel uit de tijd die ze nodig hadden om te herstellen. Gemiddeld gingen deelnemers aan de Boston Marathon al na 5,4 rustdagen alweer een training doen.

marathon

Redactie • 12 april 2017


Previous Post

Next Post