Beter Hardlopen 🏃🏼

Beter presteren met minder blessures 💪🏽

hardloopschoenen
0

Alles over hardloopschoenen

Als je gaat hardlopen is het belangrijk om dit op goede hardloopschoenen te doen. Daarmee voorkom je namelijk vervelende blessures. Waar moet je op letten bij het hardloopschoenen kopen? In dit artikel geven we enkele tips.

Hardloopschoenen moeten goed passen

Tijdens het hardlopen zul je merken dat je voet meer ruimte nodig heeft tijdens het hardlopen. Koop daarom je hardloopschoenen gerust een halve maat groter. Ook gaan je voeten uitzetten tijdens het hardlopen, zeker als je meerdere kilometers hebt afgelegd. Zorg daarom dat je voeten voldoende kunnen bewegen en niet knellen in de schoenen. Een handig ezelsbruggetje is dat er tussen je grote teen en de punt van de schoen nog precies één vinger moet passen.

Lees verder: Hardloopschoenen kopen

Hardloopschoenen: veel of weinig demping?

Ga je vooral op asfalt lopen of in het bos? Dat is bepalend voor de vraag of je hardloopschoenen met veel of weinig demping nodig hebt. Asfalt is relatief hard en vereist daarom schoenen met een goede demping. In het bos, op zandpaden en in het gras is de ondergrond veel zachter en heb je voldoende aan schoenen met wat minder demping.

Daarnaast speelt ook je persoonlijke voorkeur. Sommige mensen vinden het prettig als de zool veert, terwijl anderen het liefst kiezen voor meer contact met de grond. Heb je eerst nog wat gewicht te verliezen, dan is het ook prettiger om te kiezen voor schoenen met meer demping zodat de belasting op je knieën en kraakbeen wat wordt ontzien.

Lees verder: Hardloopschoenen met extra demping

Hardloopschoenen voor wedstrijden of recreatief

Bij het kopen van hardloopschoenen is het goed om te bedenken of je er veel wedstrijden mee gaat lopen. Wedstrijdschoenen zijn lichter van gewicht, waardoor ze minder bescherming en steun bieden. Ook kunnen ze wat sneller slijten dan de ‘kilometervreters’ waarmee je maandenlang dagelijks je rondjes kunt hardlopen.

Lees verder: Lichtgewicht hardloopschoenen

Hardloopschoenen en pronatie

Een veelgehoorde term die met hardloopschoenen te maken heeft, is probatie. Dit betekent op welke manier je je voet kantelt als je aan het hardlopen bent. Er zijn passende hardloopschoenen verkrijgbaar voor de verschillende soorten pronatie. Er zijn drie soorten:

  • Normale pronatie
  • Overpronatie (enkel gaat naar binnen toe)
  • Supineren (enkel gaat naar buiten toe)

Hardloopschoenen pronatie

Bij het kiezen van de juiste hardloopschoen is het essentieel dat de schoen past bij jouw manier van pronatie, omdat je daarmee het risico op blessures voorkomt. Je kunt jouw pronatie testen door je voet nat te maken en vervolgens te gaan lopen op bijvoorbeeld een ongelakte houten vloer, waarop je goed de natte voetafdrukken kunt zien. Zo kun je goed zien of jouw enkel maar binnen of buiten neigt.

Lees verder: Hardloopschoenen kopen

Materiaal van hardloopschoenen

Het bovenwerk van een hardloopschoen kan van verschillend materiaal zijn gemaakt. Hieronder bespreken we de opties:

  • Synthetisch leer is redelijk soepel en slijtvast, relatief licht en droogt snel. Je hoeft deze schoenen meestal niet uitgebreid in te lopen, wat bij lederen schoenen wel het geval is. Wel kunnen ze minder goed ademen waardoor je zweetvoeten krijgt.
  • Nylon en nylon mesh komt het meest voor bij hardloopschoenen. Dit is een duurzaam materiaal dat licht van gewicht is en goed ademt.
  • TPU is een materiaal dat op sommige plekken op het bovenwerk wordt gebruikt, bijvoorbeeld over de wreef en bij de hiel. De afkorting staat voor Thermoplastic Urethane en het zorgt ervoor dat plekken zoals de hiel wat slijtvaster zijn en de schoen stabieler en duurzamer wordt.
  • Waterproof materiaal bestaat uit een membraan, waarbij het water niet kan binnendringen in de schoen, wat handig kan zijn als je vaak gaat hardlopen in de regen. Het membraan houdt vocht van buiten tegen, terwijl je voeten wel kunnen ademen. Je voeten blijven dus droog.

Hardloopschoenen: materiaal van tussenzolen

De midden- of tussenzool van een hardloopschoen zorgt voor demping en stabiliteit. Deze laag bevindt zich tussen de binnen- en buitenzool. Het is meestal gemaakt van EVA (ethylene vinyl acetate), een type schuimmateriaal. Bij schoenen met veel demping is vaak sprake van één dikke laag EVA, soms met verschillende dichtheid om de schoen bepaalde eigenschappen te geven. Zo kunnen er steviger gedeeltes zijn om te zorgen dat de tussenzool op die plek minder snel in te drukken is. Bij hardloopschoenen waarbij de nadruk op stabiliteit ligt, zijn er wat meer plekken met hogere dichtheid.

Een schoen kan ook zogenaamde plates bevatten, die gemaakt zijn van dun, flexibel materiaal. Vaak wordt daarvoor nylon of TPU gebruikt. In trailrunning schoenen vind je vaak zo’n plate, die de voorvoet van de schoen steviger maakt, zodat de onderkant van je voet beschermd is tegen de impact van boomwortels en rotsen.

Ook kan de middenzool zogenaamde shanks bevatten, die voor meer stevigheid zorgen en de hiel en voetboog beschermen. Ook hiermee kun je makkelijker lopen op rotsachtig terrein. Voor stabilisatie kan een fabrikant ook TPU (thermoplastic urethane) gebruiken, een flexibele kunststof.

Bij schoenen waarmee je op asfalt loopt wordt vaak met koolstof versterkt rubber gebruikt in de hiel. Onder de voorvoet vind je dan niet-versterkt rubber voor wat meer demping.

Hardloopschoenen en heel drop

Heel drop is een term die je vaak tegenkomt bij hardloopschoenen. Het geeft het hoogteverschil aan tussen de hak en de teen. Dit heeft invloed op de manier waarop je voet de grond raakt. Bij een lage tot gemiddelde heel drop (0 tot 8mm) ben je geneigd om op je voor- of middenvoet te landen, terwijl je bij een schoen met grote heel drop (10 tot 12mm) sneller op je hiel zult landen.

Hardloopschoenen heel drop

Je zou misschien denken dat een schoen met grote heel drop ook veel demping biedt, maar dat hoeft niet zo te zijn. Er zijn bijvoorbeeld schoenen met een dikke zool waarbij het verschil tussen hiel en teen toch bijna nul is.